„Nawyk wytrwałości – jak go wykształcić metodą małych kroków” Anna Kuraszyńska

Posted on
„Parę słów o książce, która sprawiła, że spojrzałam pod innym kontem na swoje cele i zauważyłam błędy w dążeniu do ich realizacji.. ” 

 

 

       Anna Kuraszyńska, autorka książki „Nawyk wytrwałości – jak go wykształcić metodą małych kroków” ukończyła na Uniwersytecie Jagiellońskim psychologię stosowaną. Opiera się w swojej pracy zawodowej na nurcie humanistycznym i behawioralno-poznawczym. Chce podnieść ludziom jakość życia i wydobyć pełny potencjał. Propaguje strategię małych kroków.

 

 

Książka podzielona jest na rozdziały:
Wstęp: Dlaczego nie udaje nam się zmienić?
I. Realizacja celów oparta na strategii małych kroków.
II. Wyjście z nałogu.
III. Idealne ciało.
IV. Wymarzona praca.
V. Szczęśliwe związki.
Zakończenie: Żucie w dualistycznym świecie.
Podziękowanie
O autorce.

 

Przede wszystkim znajdziesz tutaj 10 złotych zasad, które pomogą Ci wykształcić w sobie nawyk wytrwałości. Są one dokładnie, krok po kroku opisane i omówione:

     Już wstęp bardzo mnie zainteresował. Autorka odpowiada nam na pytanie, które często sami sobie zadajemy, mianowicie: Dlaczego nie udaje nam się zmienić? Przedstawia schemat postępowania, który na pewno dotyczy wielu z nas. Najpierw bardzo czegoś pragniemy, chcemy coś w życiu zmienić.. Po pewnym czasie, gdy napotykamy trudności, entuzjazm mija. Robimy jeden mały wyjątek, potem kolejny.. I następny. Trudno wrócić nam na właściwą drogę i ostatecznie poddajemy się, ponosimy porażkę. Tracimy poczucie własnej wartości. Czasem bywa, że ponownie wstępuje w nas nadzieja. Kolejny raz wyznaczamy cel, kolejny raz ponosimy porażkę. Wpadamy w błędne koło.. a przecież możemy dążyć do celu z uśmiechem na twarzy, z przyjemnością, z poczuciem, że osiągniemy go bez trudu. Tylko pytanie, jak tego dokonać? Na to pytanie odpowiada w swojej książce Anna Kuraszyńska. Porusza one kwestię osiągnięcia celu techniką małych kroków. Nie możemy popadać w skrajności, nadmierna motywacja nie jest dobra, tak samo jak jej brak. Entuzjazm może pomóc nam w osiągnięciu zamierzonego celu, jednak czasem sprawia, że oczekujemy od siebie zbyt wiele, narzucamy zbyt szybkie tempo i w efekcie ponosimy porażkę.
     W książce opisana jest świetna metoda, dzięki której zbudujemy własny plan działania i osiągniemy cel z uśmiechem na twarzy.. Potrzeba tylko trochę czasu, kartki i długopisu, żeby zaplanować sposób postępowania, opisać kolejne kroki. Trzeba cierpliwości, przygotowania się na przeszkody, nauczyć się umiejętnie pokonywać opór, radzić sobie z sytuacjami życiowymi wywołującymi stres oraz z utratą motywacji. Autorka bardzo zrozumiale tłumaczy nam jak postępować, żeby to wszystko osiągnąć, jak zmobilizować się do działania. Jednym z celów, które sobie stawiamy może być wyjście z nałogu. Chcemy pozbyć się tego ciężaru szybko, rzucamy palenie z dnia na dzień, trwamy w postanowieniu dzień, dwa, tydzień, miesiąc.. A potem uzależnienie powraca do nas jak bumerang. Co robić w takiej sytuacji? Odpowiedz sobie na pytanie:
 
Czy nie oczekujesz od siebie zbyt wiele? Czy nie stawiasz sobie za wysokich wymagań? 
 

     Także w tym wypadku sprawdza si ę metoda małych kroków o której pisze Anna Kuraszyńska. Przypomnimy sobie jakie były początki naszego nałogu.. Przecież nawyk ( np. palenia papierosów) nie pojawił się z naszym życiu nagle. Zaczęliśmy od jednego papierosa, potem drugi i następny. Uzależnienie wkraczało w naszą codzienność powoli, przez dni, miesiące, lata. I takim samym sposobem trzeba go wyeliminować. Nie da się rzucić palenia z dnia na dzień. Jeśli masz problem z nałogiem zapoznaj się z drugim rozdziałem książki. Anna Kuraszyńska przygotowała schemat procesu wyjścia z nałogu, który na pewno Cię zainteresuje.

     Diety. Ile słyszymy o odchudzaniu i cudownych tabletkach, które tak naprawdę niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie. Tak, racja – dzięki tym sposobom szybko schudniemy.. Ale jeśli będziemy mieli szczęście po paru tygodniach nie przytyjemy drugie tyle. Po przeczytaniu „Nawyku wytrwałości” zdałam sobie sprawę, że nie tędy droga. Nie można narzucać sobie zbyt szybkiego tępa. Krok po kroku rezygnować z tłustych potraw, ze słodyczy. Nie na raz! W tej kwestii Anna Kuraszyńska także opracowała świetną metodę, poruszyła kwestię produktów, które powinniśmy spożywać, określiła także ich ilość. Najważniejsze: zaakceptować siebie, chudnąć z uśmiechem na twarzy, czerpać przyjemność z jedzenia, ćwiczyć tak, by sprawiało nam to radość. W książce znajdują się sposoby jak pokonać przeszkody takie jak: niecierpliwość, brak szczerości w stosunku do siebie, negatywny stosunek w stosunku do swojego ciała, lęk przed byciem nielubianym, niechęć do planowania i przygotowywania posiłków. Napisana jest zrozumiale, prostym językiem. Autorka posługuje się wieloma obrazowymi porównaniami.  Czyta się bardzo szybko, minie zajęło to jeden wieczór, a wyniosłam z treści bardzo dużo. W każdym rozdziale występują motywujące cytaty:
 
„To możliwość spełniania marzeń sprawia, że życie jest takie fascynujące.”
Paulo Coelho
„Człowiek staje się tym, o czym przez większość czasu myśli.”
Ralph Waldo Emerson
„Zacznij swoją drogę teraz, użyj tego co masz, zrób co możesz.”
Arthur Ashe
„Kochaj ludzi. Wykorzystuj rzeczy. Nigdy na odwrót.”
Steven Scott.
„Każdy wielki sukces jest triumfem uporu.”
Sigmund Graff
„To nie Twoje ciało jest brzydkie, tylko Twoje myśli o nim.”
Ewa Foley
„Samodyscyplina to nawyk robienia rzeczy we właściwym czasie, bez względu na to, czy mamy ochotę, czy nie.”
Brian Tracy

 

      Dzięki tej książce można się dowiedzieć jak walczyć ze stresem, jak wyrobić w sobie wytrwałość, jak zdobyć wymarzoną pracę, co zrobić, żeby być szczęśliwą wśród innych ludzi. Podoba mi się sposób autorki na pokonywanie przeszkód: Wypisujemy na kartce, przez co nie możemy wykonać określonego zadania (np. nauki języka obcego, czy ćwiczeń). Jakie są tego powody: Nie chce mi się? Nie mam czasu? I gdy tylko nasunie nam się taka myśl, po prostu wstajemy i wykonujemy zadanie. Dzięki temu widzimy co nas powstrzymuje, przez co tracimy motywację. Najważniejsze, żeby wyrobić w sobie nawyk wytrwałości, wcześniej przygotowywać się do działania, zrobić listę wymówek, obiecać sobie nagrodę za wykonanie, powtarzać w duchu, że wszystko co wartościowe wymaga pracy i wysiłku. Ocena: 6/6

Skusicie się, żeby przeczytać? Dla mnie rewelacja.
Za możliwość przeczytania książki dziękuję:
 
http://sensus.pl/