“Zarabiaj tyle, ile jesteś wart..” Co myślicie patrząc na okładkę? Pewnie to samo co ja pomyślałam, kiedy dostałam tę książkę w swoje ręce.. Byłam pewna, że to kolejna książka, która mówi o tym, jak można “w cudowny sposób” się wzbogacić.
NIE TYM RAZEM.
Książka zrobiła na mnie duże wrażenie. Autor nie opowiada tutaj o konkretnych metodach zarabiania pieniędzy, nie podrzuca nam pomysłów na “zrobienie biznesu”. Brian Tracy mówi o tym, że każdy z nas powinien znać swoją wartość. Porusza kwestie, które są naprawdę ważne w znalezieniu pracy. Zapewnia nas, że każdy ma szansę na znalezienie zajęcia, które rzeczywiście będzie nam przynosić dochody a zarazem będziemy czerpać przyjemność z tego, co robimy.
Co jest podstawą znalezienia pracy? Napisanie CV i listu motywacyjnego, który wzbudzi zainteresowanie pracodawcy. Autor książki podpowiada nam w jaki sposób aplikować na wybrane stanowisko, co powinno zawierać CV a jakich informacji nie powinniśmy w nim zamieszczać. Brian Tracy mówi o tym, czego spodziewać się na rozmowach kwalifikacyjnych, jakie pytania mogą się pojawić ze strony przyszłego pracodawcy. Ważny jest nasz wygląd. W końcu to pierwsze wrażenie, pierwsze sekundy decydują o tym, co myślą o nas inni. Powinniśmy ubrać się odpowiednio, schludnie, by czuć się pewnie i dobrze się prezentować. Jeśli na początku “źle wypadniemy”, to trudno będzie później zmienić obraz, jaki ukształtował się w oczach pracodawcy na nasz temat. Na rozmowach kwalifikacyjnych często słyszymy: “Ile chciałby Pan zarabiać?” To jedno z trudniejszych pytań. Nie możemy podać zbyt niskiej kwoty, ponieważ będzie to znaczyło, że nie cenimy się zbyt wysoko i nie jesteśmy pewni siebie i naszych umiejętności. Jednocześnie powinniśmy walczyć o swoje, starać się o to, żeby zarabiać tyle, ile jest warta nasza praca i zaangażowanie w sprawy firmy. Podanie zbyt dużej sumy może zniechęcić pracodawcę. Zawsze można zatrudnić osobę, która oczekuje mniejszego wynagrodzenia. Warto przed rozmową zorientować się ile zarabiają pracownicy na podobnych stanowiskach, na które się aplikuje, dowiedzieć się podstawowych informacji na temat pracy, którą mamy wykonywać. Dobrze jest, kiedy osoba, która chce pracować na danym stanowisku wie coś na temat firmy do której idzie na rozmowę kwalifikacyjną. Ważne, by praca, którą w przyszłości podejmiemy umożliwiała nam rozwój, przynosiła zyski, a jednocześnie dawała nam satysfakcję. Jeśli się robi to co się lubi, wkłada się w swoją pracę więcej wysiłku, angażuje się w wykonywaną czynność. Warto zastanowić się czego tak naprawdę chcemy. Trzeba jasno określić cel i uparcie do niego dążyć. Kiedy sprecyzujemy dokładnie nasze oczekiwania, łatwiej nam będzie wyobrazić sobie sukces, siebie na określonym stanowisku. Wtedy dopiero można iść w takim kierunku, żeby wprowadzić nasze wyobrażenia w życie.
Autor porusza jeszcze jedną kwestię, wartą uwagi. Dobre zaplanowanie swojego czasu jest połową sukcesu. Jak zorganizować dzień, by nasze projekty powstawały na czas? Żeby w naszym życiu był też czas na przyjemności, dla rodziny? Brian Tracy przedstawia nam sposób planowania, który może ułatwić nam organizację pracy. Wystarczy kartka i długopis. Robimy listę spraw, którą musimy załatwić, projektów, które powinniśmy wykonać. Najważniejsze punkty zaznaczamy literką “A”. Są to czynności, które powinniśmy wykonywać w pierwszej kolejności. Następnie, literką “B” zaznaczamy sprawy mniej ważne i literką “C” czynności, które właściwie nie muszą być zrobione, lub mogą poczekać. Staramy się najpierw wykonywać punkty oznaczone literką “A”. Dopiero później możemy przejść do spraw oznaczonych literką “B”. W natłoku spraw, często nie możemy załatwić wszystkiego osobiście. Dobrze jest oddać mniej ważne sprawy w ręce innych osób, które mogą się nimi zająć.. Wtedy pozostaje nam czas na poświęcenie się sprawom, projektom, które są najważniejsze.Warto, by w pracy wykorzystywać w pełni swój czas, nie marnować go na liczne przerwy, telefony.. Im mniej pracy pozostanie nam do zrobienia, tym więcej czasu będziemy mogli poświęcić rodzinie.
Tę książkę polecam nie tylko osobom, które chcą zarobić “wielkie pieniądze”. To poradnik dla każdego, kto chce w pełni wykorzystać swój czas, nauczyć się lepszej organizacji. Przygotowuje on do znalezienia odpowiedniej pracy, wykreowania wizji siebie na określonym stanowisku, dążenia do zmian w sytuacji zawodowej i w końcu.. do osiągnięcia sukcesu.